Aan de keukentafel bij Emile Kruip

Tja, wat wens je nog meer: Gezellig ontvangen worden met een heerlijke cappuccino en een stuk peperkoek rijkelijk besmeerd met echte boter. Josee en Emile Kruip wonen in het pitoreske Bergeijk en hun huis staat in het teken van kunst. Zowel schilderkunst als beeldhouwkunst. Emile is een meester! 
Vol passie vertellen Emile en Josee over de kunstwerken die bij hen aan de muren hangen en de beelden die overal tentoongesteld staan. 
Het huis ademt kunst en gezelligheid. 

De serie Graancirkelformaties

Natuurlijk zijn wij benieuwd waar Emile zijn inspiratie vandaan haalt. Voor de olieverfschilderijen met bladgoud (de serie: Graancirkelformaties) vond hij inspiratie tijdens een vakantie in 1990 in Zuid Engeland.
Daar bezochten hij de heilige berg Salisbury Hill.
Van boven zag hij cirkels in de tarwevelden rondom de heuvel en hij was niet de enige persoon daar aanwezig.
Plots vloog er laag over het veld een militaire helikopter en bij navraag bleek het te gaan over toen nog een onbekend fenomeen: cirkels van verschillende meters doorsnee die in de tijd van één nacht ontstaan in rijp koren.
In de loop van de jaren zijn er veel graancirkelformaties gevonden en merkwaardig genoeg worden ze door niemand geclaimd. Ze zijn door de tijd steeds complexer geworden en een aantal van hen vond Emile zo mooi dat hij het de moeite vond om ze te schilderen in combinatie met bladgoud.

Op de keukentafel (hoe kan het ook anders) het boek: Secrets in the Fields een boek wat Emile nog steeds kan boeien!

aan de keukentafel bij Emile Kruip inspiratie olieverf met bladgoud graancirkelformaties
De bloem beeldhouwkunstenaar Emile Kruip

Emile Kruip deelt zijn geheimen met betrekking tot zijn werkwijze bij het maken van zijn Beeldhouwkunst

Het begint al bij de keuze van de steen. Er moet een klik zijn met die kei. Qua kleur en vorm. Vervolgens begint er een dialoog met de steen: hij heeft al een bepaalde vorm en dat is prima als uitgangspunt. Voorlopig houd ik alle opties open en werk “ en taille direct”.
Langzaam aan ontstaat er een plan door de tekening in de steen of de vorm en gaandeweg nadert het beeld zijn voltooiing.

Ik werk het liefst met de hand en gebruik een hele set beitels. Sommige zijn geschikt voor hardsteen zoals marmer, arduin en sommige soorten Serpentijn ( zoals Verdiet). Andere steensoorten waar ik graag mee werk zijn Albast, Seleniet (of Engelensteen) en Franse Kalksteen.

Ik begin met een puntbeitel en hak de grootste uitsteeksels daarmee weg. Vervolgens ga ik verder met een kambeitel. Als het beeld in grote lijnen zijn vorm heeft gekregen, maak ik het oppervlak nog minder hobbelig door met een bouchardbeitel ( een beitel met op de kop 12 tot 16 puntjes) het hele oppervlak te bekloppen.
Vervolgens pakt ik mijn slijptol met een schuurschijf met korrel 36. Daarna korrel 60 en dan ga ik verder met raspen en vijlen.
Tenslotte werk ik in een bak met water met waterproofschuurpapier tot en met korrel 2000. Eventueel zet ik de volgende dag het hele beeld in de bijenwas.
Het liefst werk ik de steen zover af dat hij zonder was al gaat glanzen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief